Nastavte si své cíle pro prodej firmy

Napadlo vás prodat firmu. Než se vydáte na cestu, zakončenou úspěšným prodejem vaší společnosti, nastavte si cíle, jakých chcete při jejím prodeji dosáhnout. Náš článek vám pomůže v jejich ujasnění.

Kdo by měl být ideální kupující?

Chystáte se firmu předat v rámci rodiny? Nebo jinému společníkovi nebo klíčovým zaměstnancům? Má to být někdo z vašeho oboru? Nebo máte v hledáčku silného finančního partnera, který vaši firmu posune na další úroveň?

Podoba ideálního kupujícího je silně provázána s dalšími cíli pro prodej firmy a má výrazný vliv na celkový proces prodeje společnosti.

Jaký je časový horizont prodeje firmy?

Chcete firmu prodat ihned? Nebo v horizontu jednoho roku? Mnohem výhodnější je plánovat prodej firmy v delším časovém období, např. minimálně v horizontu 1-3 let. A nejprozíravější majitelé plánují prodej firmy 3-5 let dopředu. Mají tak dostatek času na to, aby svou firmu na prodej dostatečně připravili.

Jaký by měl být konečný výsledek transakce?

Většina majitelů firmu prodává a nechce již ve firmě dále působit. Jaké jsou však další možnosti? Můžete prodat pouze část firmy a zůstat ve firmě aktivní. Nebo můžete firmu prodat celou a stále v ní aktivně působit nebo se stát externím spolupracovníkem firmy. Tato varianta bývá výhodná pro obě strany, odcházející majitel nemusí již být aktivní součástí společnosti na každodenní bázi, ale zároveň může nadále předávat své zkušenosti a obchodní dovednosti novému majiteli.

Jakého finančního výsledku chcete při prodeji firmy dosáhnout?

Pro majitele firmy je zpeněžení jeho dlouholetého úsilí zásadní otázkou a před prodejem firmy je důležité stanovit si cíl nejen v podobě prodejní ceny, ale celkového finančního zisku při prodeji firmy. S prodejem jsou spojeny nejen příjmy, ale samozřejmě i náklady, a tak celkový finanční výnos může být odlišný od prodejní ceny.

Jak stanovit prodejní cenu za firmu nebo jak zjistit tržní hodnotu firmy rozebíráme v jiném článku na našem blogu ZDE.

Jaké očekávám platební podmínky?

Ano, samozřejmě, nejlepší variantou je okamžitá platba při převzetí firmy. Ale je pro vás akceptovatelné, u bonitního zájemce, částečná odložená platba nebo splátky? U kupujících z řad větších společností, velmi často dochází při koupi firmy k dohodě o tzv. „earn-out“, což je bonus pro prodávajícího majitele v případě, že firma dosáhne stanovených výsledků v horizontu 1-3 let. Mohlo by to být pro vás motivující při prodeji firmy?

Jaká jsou očekávání v oblasti vašeho dalšího působení ve firmě?

Zvláště u menších firem, které jsou závislé na osobě majitele, je kritickým faktorem předání všech funkcí a činností prodávajícího majitele na kupujícího nebo jeho pověřeného manažera. U některých firem to tak znamená, že je požadováno, aby majitel, po prodeji své firmy, zůstal po určité období ve firmě pod novým majitelem a postupně předal všechny výkonné funkce na nového majitele. Takové období bývá různě dlouhé, od 3 měsíců až třeba 2 roky. Uvažujte nad touto problematikou a stanovte si váš cíl, jak dlouho jste ochoten ve firmě zůstat pod novým majitelem.

Záleží vám na další budoucnosti firmy?

Dáváte přednost tomu, aby nový majitel si ponechal současné zaměstnance a nezpůsobil zaměstnancům potíže v jejich osobní životech?

Nebo hledáte kupujícího, který bude firmu dále rozvíjet, připojí ji ke svému úspěšně fungujícímu byznysu a provede reorganizační změny?

Zamyslete se a odpovězte si na výše uvedené otázky. Odpovědi na tyto otázky vám pomohou nastavit nejlepší strategii a postup, jak těchto cílů dosáhnout.

Chcete prodiskutovat, jak nastavit své cíle při prodeji své firmy nebo chcete vědět jak prodat firmu? Neváhejte nás kontaktovat pro nezávaznou první konzultaci, telefonicky 731 439 439 nebo emailem richard.skyva@marketfirem.cz

První konzultace je bezplatná, nezávazná a naprosto diskrétní.