Jak může první dojem zvýšit hodnotu firmy

Počáteční dojem, který mají zákazníci o vaší firmě, často ovlivňuje, kolik peněz se rozhodnou utratit u vaší společnosti. To je dobře známo, ale zamysleli jste se někdy nad tím, jak první dojem ovlivňuje způsob, jakým potenciální investoři oceňují hodnotu vaší firmu?

Při získávání kapitálu počáteční vnímání vašeho byznysu investory významně ovlivní jejich ocenění, což má vliv nejen na velikost podílu vlastního kapitálu, kterého se budete muset vzdát, ale také samozřejmě na prodejní cenu při prodeji vaší firmy.

Vezměte si jako příklad zkušenost Jeremyho Parkera se získáváním kapitálu pro Swag.com. Investoři zpočátku vnímali Swag.com jako jednoduchého distributora propagačních produktů. Navzdory Parkerově snaze postavit společnost více než prostředníka, investoři nebyli přesvědčeni. Zařadili Swag.com do stejné kategorie s dalšími společnostmi s propagačními produkty a nabídli Parkerovi nízký jednociferný násobek EBITDA za podíl v jeho podniku.

Parker přepracoval strategii společnosti a představil Swag.com jako platformu elektronického obchodování se snadno zapamatovatelným názvem domény a prvotřídním nákupním zážitkem pro přímé spotřebitele. V očích investorů tento posun ve vnímání proměnil Swag.com z prostého distributora na technologickou společnost. V důsledku toho Jeremy Parker obdržel akviziční nabídku, která ocenila jeho společnost s tržbami ve výši 30 milionů dolarů pomocí akceptovatelného násobku výnosů.

Pokud jde o získávání finančních prostředků nebo prodej vašeho podnikání, velmi záleží na úhlu pohledu a klíčovou roli hraje způsob, jakým investoři kategorizují vaše podnikání.

Jiný příklad. Proč může diverzifikace poškodit ocenění vaší firmy

Když mluvíme o nesprávné kategorizaci v myslích investorů, nedávno čínský internetový gigant Alibaba oznámil svůj záměr rozdělit se do šesti samostatných podniků. Během dvou týdnů po oznámení se tržní hodnota Alibaby zvýšila o 19 miliard dolarů. Proč investoři takový krok uvítali? Alibaba se skládá z řady podniků podobných těm ze skupiny Amazonu, včetně elektronického obchodu, logistiky a cloudového úložiště. Před oznámením byla Alibaba oceněna na pouhý desetinásobek svých předpokládaných zisků pro příští rok, přesto každý jednotlivý podnik jako samostatný pravděpodobně získá mnohem vyšší násobek.

Investoři totiž často snižují ocenění takových podniků jako je Alibaba, protože jsou nuceni nakupovat aktiva, části podniku, o která nemusí mít zájem. Často aplikují nejnižší násobek hodnoty jedné konkrétní části (divize) na celou skupinu. Amazon čelí podobné situaci. Bloomberg Intelligence Unit odhaduje, že divize cloudových úložišť Amazonu, AWS, by mohla být oceněna na 2 až 3 biliony dolarů jako samostatný podnik. Nicméně, jako soubor různých služeb, od elektronického obchodování po audioknihy a cloudová úložiště, je celá tržní kapitalizace Amazonu méně než polovina (kolem 1 bilionu dolarů) toho, jak by byla oceněna jen jedna z jeho divizí.

Zaměření nebo diverzifikace? Dosažení rovnováhy mezi výnosy a cíli ocenění

Investoři obvykle dávají přednost podnikům, které se soustředí na dominanci jednoho produktu nebo služby, spíše než na diverzifikaci do různých nesouvisejících činností. Diverzifikované portfolio může vést investory k tomu, že budou vaši firmu vnímat jako nesoustředěnou, což může vést k nižšímu ocenění. Stejný princip platí, když se rozhodnete prodat svou firmu. Pokud se vaše podnikání jeví jako roztříštěné, potenciální kupci se mohou při ocenění zaměřit na vaši nejméně hodnotnou část a aplikovat násobek ocenění této nejméně hodnotné části na celou vaši firmu.

Je proto nezbytné stanovit priority svých cílů: je cílem vašeho byznysu zvýšení příjmů nebo máte za cíl zvýšení hodnoty vaší firmy? Přestože tyto cíle spolu souvisí, vyžadují různé strategie. Pokud je vaším primárním cílem zvýšení výnosů, pokračujte v diverzifikaci. Pokud však usilujete o zvýšení hodnoty vaší společnosti, kterou jednou prodáte, je zásadní udržet si jasné zaměření činnosti vaší firmy.

Zajímá vás hodnota vaší firmy a jak její hodnotu zvyšovat?

Neváhejte si rezervovat nezávaznou bezplatnou on-line konzultaci na níže uvedeném odkazu:

REZERVACE BEZPLATNÉ KONZULTACE