Ve své praxi se potkáváme s různými názory na to, jak se určuje hodnota firmy. Někdo říká, že firma se prodává za pětinásobek EBITDA, někdo zase 7x čistý zisk, jiný člověk hodnotu firmy vidí v hodnotě nemovitostí nebo jiných aktiv.
Říci, že někdo má pravdu a jiný zase ne, není v tomto případě rozhodující. Pokud se jedná o stanovení hodnoty firmy před vlastním uskutečněním prodeje, jedná se vždy o odhad. Tržní hodnota je vždy určena a potvrzena pouze v okamžiku, kdy si dvě strany transakce plácnou – dohodnou se na prodejní ceně.
Samozřejmě existují sofistikované metody stanovení hodnoty podniku. O tom, jak spočítat hodnotu společnosti je napsáno mnoho tlustých knih. Je však důležité poznamenat, že vždy je určení hodnoty zatíženo velkým dílem subjektivity. Pojďme si zrychleně udělat přehled o hlavních okruzích metod.
Každý z uvedených okruhů metod je využitelný pro jiný účel a typ společnosti. Využívají se i tzv. kombinované metody. U každé metody je důležité znát, zda konkrétní metoda počítá hodnotu společnosti nebo přímo hodnotu obchodního podílu, akcie.
Nejdůležitější pro úspěšné dovršení transakce (prodeje firmy) je, aby se obě strany shodly na metodě výpočtu a následně na prodejní ceně. Pro vyjednávací pozici prodávajícího je výhodné, aby kupujících zájemců měl více a tím dosáhl lepší dohody o podmínkách prodeje firmy a prodejní ceně.
OBJEDNEJTE SI OCENĚNÍ VAŠÍ FIRMY
Nebo si rezervujte bezplatnou nezávaznou konzultaci k hodnotě firmy na následujícím odkazu: