5 úspěšných strategií pro identifikaci inovativních kandidátů, kteří vás vystřídají na pozici zakladatele

V roce 2012 založila Jaclyn Johnsonová mediální společnost Create & Cultivate, která vzdělává a inspiruje ženy k úspěchu v podnikání.

Do roku 2018 společnost Create & Cultivate vyrostla na osm zaměstnanců, když jí akviziční společnost nabídla okouzlujících 40 milionů dolarů. Bohužel, nabídka byla příliš dobrá na to, aby byla skutečná. Když zájemce zjistil, jak moc je úspěch firmy závislý na paní Johnsonové, odstoupil od svého návrhu.

O několik let později přijala paní Johnsonová návrh na akvizici od společnosti Corridor Capital za 22 milionů dolarů. Přestože se stále jednalo o výnosný obchod, oproti původní nabídce šlo o výrazné snížení. Stejně jako u společnosti paní Johnsonové, pokud se vaše společnost stane závislou na vás, může vás to nakonec přijít draho. Nejhodnotnější společnosti nejsou závislé na angažovanosti majitele, aby byly úspěšné. Najít mimořádný talent, který by vás nahradil, však může být náročné.

Největší chyba, kterou dělá většina zakladatelů, když se snaží nahradit sami sebe

Najít generálního ředitele, svého zástupce nebo provozního ředitele, který by vás nahradil, je jedním z nejtěžších úkolů, které mohou zakladatelé kdy řešit. 

Ať už se při hledání kandidátů spoléháte na náboráře, placenou inzerci nebo osobní síť kontaktů, jedním z prvních kroků při výběru talentů je komplexní prověření jejich minulosti. Tehdy se mnoho zakladatelů dopouští časté chyby, když se v životopise kandidáta nechají zmást jménem zaměstnavatele ze známých velkých firem. Zkušenost ve velké společnosti může být sice působivé, ale dovednosti, které jsou v těchto firmách vysoce ceněny, se obvykle liší od toho, co většina mladých a menších firem potřebuje. 

Velké společnosti mají často dobře zavedené procesy, systémy a hierarchii, které přispěly k jejich prosperitě. Lidé, kterým se ve velkých společnostech daří, mají tendenci vynikat ve schopnostech být úspěšní v předem daném rámci. V mladším, dravějším začínajícím podniku však žádný rámec, kterým by se museli řídit, neexistuje, a proto manažeři z velkých firem často bojují s problémy v podnikatelském prostředí. 

Místo toho, abyste při přijímání zaměstnanců vycházeli z působivého jména v životopise, hledejte někoho inovativního, komu vyhovuje chaos, kdo je akční a kreativní – někoho s podnikatelským myšlením.Zde je pět strategií, které můžete využít k nalezení inovativních kandidátů při výběru zaměstnanců:

  1. Hledejte ty, kteří řeší problémy. Inovace často zahrnují hledání kreativních řešení problémů. Hledejte kandidáty, kteří prokázali schopnost strategického myšlení a přicházeli s inovativními řešením problémů, kterým v minulosti čelili.
  2. Ptejte se na jejich přístup k řešení problémů. Během pohovoru požádejte uchazeče, aby popsali svůj přístup k řešení problémů a způsob, jakým v minulosti vytvořili inovativní řešení. To vám umožní nahlédnout do jejich myšlenkových procesů a ochoty riskovat a kreativně myslet.
  3. Vyhodnoťte jejich schopnost učit se. Inovativní zaměstnanci jsou často ti, kteří jsou otevření učení a přizpůsobiví. Hledejte kandidáty, kteří v minulosti přijímali nové výzvy a učili se novým dovednostem.
  4. Posuďte jejich schopnost pracovat v týmu. Inovace často zahrnují spolupráci, proto hledejte kandidáty, kteří prokázali schopnost efektivně pracovat v týmech. Ptejte se na jejich dosavadní zkušenosti s prací v týmech a na to, jak přispěli k úspěchu těchto týmů.
  5. Zvažte jejich kreativitu. Hledejte kandidáty, kteří mají kreativní portfolio nebo se mimo práci věnovali kreativním koníčkům či projektům. To může být dobrým ukazatelem jejich potenciálu přinést do vaší organizace nové a inovativní nápady.

Právě teď se vaše společnost pravděpodobně spoléhá na vaši kreativitu a inovace. Pokud je však vaším cílem nahradit sebe sama, pomocí těchto pěti strategií můžete zvýšit své šance na nalezení inovativních kandidátů, kteří do vaší organizace přinesou nové myšlení a kreativitu.

Tento článek byl připraven ve spolupráci s Value Builder System, který pomohl mnoha tisícům podnikatelů zvýšit hodnotu jejich firmy.

Začněte budovat hodnotu své firmy a zjistěte, jak si vaše firma vede v osmi faktorech, které určují její hodnotu, vyplněním dotazníku Value Builder: HODNOCENÍ VALUE BUILDER