10 tipů pro budování hodnotné firmy

Rok 2020 je již několik dnů minulostí.

Chystáte se v roce 2021 budovat hodnotnou firmu? Máme pro vás, majitele firem, desatero tipů pro systematické zvyšování hodnoty firmy.

  1. Přestaňte se honit za stále vyššími tržbami. Větší společnost nemusí být nutně hodnotnější a to zejména, pokud jsou zvýšené tržby zajišťovány produkty s nízkou marží anebo jsou tyto tržby závislé na osobě majitele.
  2. Začněte se ptát svých zákazníků na zkušenosti s vaší firmou. Využijte k tomu jednoduchou a osvědčenou metodiku Net Promoter Score. Získáte od zákazníků zpětnou vazbu a budete moci lépe předvídat tempo růstu vaší firmy.
  3. Prodávejte méně produktů více zákazníkům. Vyšší hodnotu dosahují firmy, které prodávají několik málo odlišných produktů nebo služeb velkému množství zákazníků. Naopak firmy, které mají pouze několik zákazníků a snaží se to dohnat velkým sortimentem produktů, bývají méně hodnotné. 
  4. Zbavte se produktů a služeb, které jsou závislé na vaší osobě. Cokoliv nabízíte, ať je to služba nebo produkt, a jejich dodání je závislé na Vás osobně, zvažte upuštění od této nabídky. Nebo systémově zajistěte, aby tento produkt nebyl závislý na Vás.
  5. Tlačte zákazníky k platbě předem. Otočíte negativní cyklus peněžních toků na pozitivní a zvýšíte tím hodnotu svého byznysu. A k tomu navíc jeden bonus pro Vás osobně – snížíte svou stresovou zátěž.
  6. Vytvořte produkty s opakovanými tržbami. Zajistíte si tak předvídatelné příjmy, například formou předplatného nebo díky stále se obnovujícím smlouvám. V krátkodobém horizontu je to menší stres pro vás a z dlouhodobého pohledu bude vaše firma hodnotnější pro investory nebo kupující.
  7. Odlište se. Vylaďte svou marketingovou strategii a vypíchněte, jak se odlišujete od konkurence. Nezapomeňte na takové parametry, které jsou důležité právě pro vaši cílovou skupinu. Opakování je matka moudrosti, tak nepolevujte při zdůrazňování těchto výhod.
  8. Najděte si případnou náhradu za svého nejdůležitějšího dodavatele. Zkuste zadat novému dodavateli malou objednávku k navázání obchodního vztahu. Pomůže vám to vyvázat se ze závislosti na vašem klíčovém dodavateli.
  9. Koučujte své zaměstnance. Odpovídejte na otázky zaměstnanců následujícím způsobem: „Co byste udělali, kdybyste byli na mém místě?“ s cílem, aby zaměstnanci přemýšleli jako majitelé a snažili se najít řešení ještě před tím, než za vámi přijdou.
  10. Vytvářejte manuály. Zdokumentujte své nejdůležitější procesy, aby vaši zaměstnanci mohli pracovat nezávisle na vaší osobě. Vy si pak můžete dopřávat delší dovolenou a posílíte hodnotu své firmy tím, že přestane být na vás závislá.

Přejeme hodně úspěchů při budování hodnotné firmy!

Chcete znát aktuální hodnotu vaší firmy? Neváhejte nás kontaktovat!